Mitä opin tänään?

Halusimmepa tai emme, opimme koko ajan ja joka puolella. Lapset ja aikuiset opiskelevat päivittäin oppimisen ympärille rakentuneissa instituutioissa, koulut ja yliopistot ovat edelleen yksi tärkeimpiä oppimisen keskuksia. Tietoisen opiskelun lisäksi oppiminen on myös muilla tavoilla jatkuvasti läsnä elämässä.

Keväällä olimme koulukiertueella Pohjanmaalla kollegani Linn Ahlforsin kanssa Interpedian Mitä opin tänään? -globaalikasvatushankkeen myötä. Pidimme tunteja alakouluikäisille lapsille yhteensä neljässä eri koulussa ja yhdelletoista eri luokalle. Tuntien aikana pohdimme erilaisten tehtävien kautta oppimista ja sen edellytyksiä Suomessa ja Nepalissa. Tehtävien tavoitteena oli saada lapset kiinnostumaan ja innostumaan omasta oppimisestaan ja siihen vaikuttavista asioista. Tunneilla keskusteltiin myös aikuisten oppimisesta ja monille lapsille tuntuikin ensiajatuksena yllättävältä se, että myös aikuiset oppivat koko ajan.

Mitä opin tänään_sinimusta

Oppia ikä kaikki

Brittiläinen professori Peter Jarvis on tunnettu elinikäisen oppimisen puolestapuhuja. Hänen mukaansa myös aikuiset oppivat koko ajan uusien kokemusten kautta. Kokemukset voivat olla kognitiivisia, emotionaalisia tai fyysisiä. Aikuiset oppivat lapsia useammin kognitiivisten kokemusten kautta, mutta uusissa tilanteissa myös aikuisten oppiminen voi perustua aistien kautta saatuun kokemukseen; jääkaapissa olevan maidon päiväys kannattaa tarkistaa ennen juomista.

Myös lasten kohdalla on tärkeää tunnistaa ja tunnustaa koulun ulkopuolella tapahtuvan oppimisen tärkeys. Erilaisia oppimispelejä löytyy nykyään jokaisen oppiaineen aihepiiristä. Myös näennäisesti hyödyttömänkin pelin pelaamisen kautta lapset oppivat jatkuvasti. Monia pelejä pelataan verkossa joko kavereiden tai tuntemattomien kanssa. Samaan aikaan kun looginen päättely ja hienomotoriikka kehittyvät, oppii lapsi myös sosiaalista käyttäytymistä. Koulun ulkopuolinen oppiminen ei rajoitu ainoastaan peleihin, vaan sitä tapahtuu harrastuksissa, kavereiden kanssa, koulumatkalla jne. Jarvis esitti ajatuksen siitä, että jopa jonkin asian opettelematta jättäminen opettaa sen seuraukset. Oppiminen on väistämätöntä.

Kaiken oppimisen tarkoitus ei myöskään ole tuottaa jotain kognitiivista tai taloudellista hyötyä, joskus jotain opitaan ihan vain siksi, että se on hauskaa. En tiedä mitä hyötyä siitä on, että olen opetellut pelaamaan välttävästi frisbeegolfia, mutta hauskaa se on ollut. Joskus se riittää.

oppimista SUomi  Mitäopintänään

Kuvat: Tuukka Ervasti ja Sami Sallinen

Lue lisää Interpedian globaalikasvatushankkeesta ”Mitä opin tänään? Oppimisen merkitys kehityksessä


Joonas Rentola
Järjestösuunnittelija



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *