Utvecklingssamarbete Till skolor och pedagoger Materialbank för global fostran Material planerat för grundskolans årskurs 1–6

Material planerat för grundskolans årskurs 1–6

Global fostran för grundskolans årskurs 1–6, två materialpaket för lärare

Det är lätt att genomföra global fostran i årskurs 1–6 med hjälp av Interpedias färdiga material. Materialet är lämpligt för lektioner, temadagar och fenomenveckor. Läromedlet Annorlunda dagar är lämpligt för elever i årskurs 1–6, och kan även användas i förskolan. Materialet Vad lärde jag mig idag? är planerat för elever i årskurs 3–6.

Vi hjälper gärna vid planeringen av lektionerna. Ta kontakt om du behöver hjälp med idéer eller utförande, kummi@interpedia.fi.

1. Läromedlet och videon Annorlunda dagar

Tema: Varför får inte alla barn gå i skola? Utmaningar med barnarbete och skolgång i Nepal.

Längd: Video 10 minuter, övningar 5–20 minuter.

Lämplig för: Elever i årskurs 1–6, olika övningar för olika åldrar.

Utförande: Läromedlet har 19 olika funktionella övningar. Uppgifterna är planerade att utföras tillsammans med videon Annorlunda dagar. Övningarna kan sammanställas till olika långa lektionshelheter.

Video: Videon som filmats i Nepal hösten 2014 skildrar barnarbete och skolgång med hjälp av två barns berättelser.

Läromedel:

Materialet finns även på finska.

2. Läromedlet och videon Vad lärde jag mig idag?

Tema: Var och hur lär jag mig? Hur studerar man i Nepal? Vikten av att gå i skola i både Finland och Nepal.

Längd: Video 6 minuter, övningar 5–20 minuter.

Lämplig för: Elever i årskurs 3–6.

Utförande: Läromedlet har 12 olika funktionella övningar som är lätta och roliga. Uppgifterna är planerade att utföras tillsammans med videon Vad lärde jag mig idag? och det går att sammanställa olika långa lektionshelheter.

Video: I videon dokumenterar nepalesiska och finländska barn sina skolor och livsmiljöer och berättar vad utbildning betyder för dem. Videon är inspelad i byn Khokana i Nepal och i två skolor i Karleby i Finland.

Läromedel:

Materialet finns även på finska.

Läromedlen är producerade med Utrikesministeriets projektstöd för kommunikation och global fostran.

Ta kontakt kummi@interpedia.fi.

Har du använt vårt material inom global fostran för grundskolans årskurs 1–6?

Hur fungerade materialet? Hurdant mottagande fick materialet av eleverna? Skicka respons anonymt eller direkt kummi@interpedia.fi.

Hymyilevä lapsi kynä kädessä.
nepalilainen lapsi, jolla on sininen pipo

Bli fadder

Vi arbetar för en bra barndom i Bangladesh, Colombia, Etiopien, Indien, Nepal, Sydafrika och Thailand.

Bli fadder

Bli fadder för ett daghem

Vi söker nu fler faddrar för våra daghem i Etiopien för att så många barn som möjligt ska få vistas i en trygg omgivning under dagen.

Läs mer