Muodonmuutoksia syrjäisen Länsi-Nepalin kouluissa

Helmikuun seurantamatkallani vierailin ensimmäistä kertaa Nepalin läntisimmässä kolkassa eli Kaukolännessä. Kumppanijärjestömme Loo Niva ja Interpedia ovat toimineet Länsi-Nepalin Dadeldhurassa 24 koulussa vuodesta 2012 alkaen. Näiden viiden vuoden aikana kouluissa on tapahtunut paljon ja monet hankekoulut ovat kokeneet suuren muodonmuutoksen.

Koulujen laadun kehittäminen on tärkeää, sillä vaikka Nepalin koulunkäyntitilastot näyttävät jo lupaavilta, kouluissa ei välttämättä opita. Moni oppilas kävelee kouluun monta tuntia säässä kuin säässä, joten on toivottavaa että vastineeksi saisi laadukasta opetusta. Loo Nivan toiminnalla alueen valtiollisten koulujen opetuksen laatua ja läsnäololukuja on saatu nostettua.

Opetus ja kouluympäristö lapsiystävällisiksi

Iso osa toimintaa on ollut kouluhallinnon tukeminen, vanhempien osallistaminen ja opettajien kouluttaminen. Opettajien tutustuttaminen lapsiystävällisiin opetusmenetelmiin alkoi jo vuosia sitten ja myöhemmin aiheesta on järjestetty kertauskoulutusta. Lisäksi hankkeeseen on kuulunut koulutilojen ja -ympäristön parantaminen.

Kummilapsi Nepal

Koululaisille puolestaan on ollut tarjolla monenlaista tukea, esimerkiksi puhdasta juomavettä, sekä stipendejä, opetusmateriaaleja ja tukiopetusta niitä tarvitseville. Suosittu toiminto monissa kouluissa on ollut lapsi- ja nuorisokerhot. Kerhoissa pelataan ja leikitään, harjoitellaan toiminnan suunnittelua ja käsitellään tärkeitä aiheita esimerkiksi draaman keinoin. Nuorisokerhojen edustajat ovat myös houkutelleet koulun keskeyttäneitä takaisin kouluun vaikuttamalla sekä koulupudokkaisiin että heidän vanhempiinsa.

Harish on oppinut nuorisokerhossa vaikuttamaan

Tapasin matkallani 13-vuotiaan Harish-pojan, joka opiskelee kahdeksannella luokalla ja toimii nuorisokerhon puheenjohtajana koulussaan Ajayamerun alueella. Vieraillessamme koululla Harish juonsi nuorisokerhon järjestämän ohjelman, jossa käsiteltiin näytelmän avulla lapsiavioliittojen haittoja. Nuoret tapaavat säännöllisesti kerhossa ja he ovat tehneet draamaa muun muassa kastisyrjinnästä ja alkoholismista. Lisäksi kerhossa pelataan erilaisia pelejä kuten lentopalloa ja krikettiä. Kerho tekee myös yhteistyötä vanhempien ja opettajien edustajien kanssa. ”Nuorisokerhossa olen oppinut auttamaan muita ja ratkaisemaan ongelmia.”, kertoi Harish.

Harish on saanut Interpedian ja Loo Nivan kautta tukea koulunkäynnilleen vuodesta 2012 lähtien, sillä hän on menettänyt vanhempansa. Hänen lempiaineensa on yhteiskuntaoppi ja haaveena on olla isona opettaja omassa kylässä.  Tapasin Harishin vielä toistamiseen, kun hän tuli Dadeldhuran kaupunkiin Loo Nivan järjestämään koulutukseen oppimaan mallikouluista. Hankkeen viimeisen vuoden tavoitteena on luoda alueelle neljä mallikoulua, joista ympäröivät koulut voivat saada oppia ja vaikutteita. Kerhotoiminnan kasvattaman itseluottamuksen turvin Harish ja muiden koulujen oppilaat osallistuivat koulutuksessa luontevasti aikuisten kanssa yhteisiin ryhmätöihin.

Loo Niva tekee tärkeää työtä

Loo Niva valittiin vuonna 2014 alueen parhaaksi opetusalan järjestöksi. Interpedia ja Loo Niva ovat onnistuneet tavoittamaan erittäin syrjäisiä kouluja ja tekemään tiiviistä yhteistyötä paikallisviranomaisten kanssa. Onnistunutta koulujen kehittämishanketta oli tarkoitus jatkaa ja levittää uusille alueille. Kehitysyhteistyöleikkausten vuoksi hankkeelle ei kuitenkaan saatu tällä erää jatkorahoitusta.

Voit tukea Länsi-Nepalin syrjäseutujen koulujen kehittämistä alkamalla Loo Nivan kuukausilahjoittajaksi. Myös kaukaisimpien laaksojen lapsilla on oikeus laadukkaaseen koulutukseen.

Interpedian suomalaisille kouluille suunnatun Lue ja lahjoita lukutaito -kampanjan tuotot ohjataan myös Loo Nivan Länsi-Nepalin työhön.

Kummilapsi Nepal


Ilona Kalliola

Kirjoittaja on Interpedian kehitysyhteistyöpäällikkö



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *